روانشناسی رنگ ها
رنگ نارنجی
این رنگ با لذت, طلوع خورشید و مناطق استوایی ارتباط داده شده است. نارنجی نشان دهنده انگیزه بسیار قوی, جذابیت, شادی, خلاقیت, اراده, جذب, موفقیت, تشویق و تحریک می باشد. در چشم انسان، نارنجی رنگ خیلی گرمی است، بنابراین احساس گرما را به انسان منتقل می کند. با این وجود، نارنجی به اندازه رنگ قرمز زننده نیست.
رنگ نارنجی میزان اکسیژنی که به مغز فرستاده می شود را افزایش داده، تاثیر تقویت کنندگی ایجاد کرده و فعالیت ذهنی را تحریک می کند. ین رنگ در میان جوانان خیلی پرطرفدار است. به عنوان رنگ مرکبات، این رنگ با غذاهای سالم پیونده خورده و باعث افزایش اشتها می شود. نارنجی رنگ پاییز و دروی محصول است. در میان نجیب زادگان، نارنجی نماد قدرت و مقاومت شناخته می شد.
نارنجی دید خیلی خوبی دارد، پس می توانید برای افزایش تاثیر نقاط اصلی طرح های خود از این رنگ استفاده کنید. رنگ نارنجی خیلی برای تبلیغ محصولات غذایی و اسباب بازی ها مفید است. نارنجی متمایل به قرمز، نشان دهنده تمایل، حس جنسی، لذت، غلبه، خشونت و تمایل به حرکت و فعالیت است.
رنگ زردگ زرد
رنگ زرد باعث گرم شدن، برانگیختن شادی، تحریک فعالیت ذهنی و تولید انرژی در ماهیچه می شود. زرد اغلب با غذا مرتبط است. زرد روشن و براق توجه را جلب میکند، به همین دلیل است که تاکسیها زردرنگ هستند. اگر از زرد استفادهی مفرط شود، ممکن است اثرات زننده ای داشته باشد.
نشان داده شده است که بچهها در اتاق زردرنگ بیشتر گریه میکنند. رنگ زرد در ترکیب با مشکی از سایر رنگها بیشتر نشان داده میشود. این ترکیب رنگی اغلب برای نشان دادن هشدار استفاده میشود. در نمادها، زرد نشانهی افتخار و صداقت است. در گذشته رنگ زرد با بزدلی پیوند داده میشد.
از رنگ زرد برای ایجاد شادی و خوشحالی استفاده کنید. میتوانید از رنگ زرد برای تبلیغ محصولات کودکان و هم چنین محصولات مرتبط با اوقات فراغت استفاده کنید. رنگ زرد خیلی برای جلب توجه موثر است، بنابراین از آن برای برجسته ساختن نکات مهم کار خود استفاده کنید. مردان اکثراً زرد را رنگی سبک و بچهگانه میدانند. بنابراین هنگام فروش محصولات معتبر و گرانقیمت مردانه از رنگ زرد استفاده نکنید.
هیچ کس یک کت و شلوار تجاری زرد یا یک مرسدس بنز زردرنگ را نمی خرد. زرد رنگی بیثبات و بیاختیار است، بنابراین اگر میخواهید استقامت و ایمنی را پیشنهاد دهید از رنگ زرد استفاده نکنید. رنگ زرد روشن اغلب در پس زمینه سفید محو میشود، بنابراین برای مشخص کردن آن به یک پس زمینه تیرهتر نیاز دارید.
زرد تیره نشاندهندهی احتیاط، فساد، بیماری، و حسادت است.
زرد روشن با عقل، تازگی و لذت ارتباط دارد.
در مصر و برمه، زرد نماد عزاداری است.
در اسپانیا، جلادان زمانی رنگ زرد میپوشیدند.
در هند، زرد نماد بازرگان یا کشاورز است.
در فرانسهی قرن دهم، در خانه خائنان و مجرمان زردرنگ میشد.
هندوها در هند برای جشن گرفتن عید در بهار لباس زرد میپوشند.
روبان زردرنگ نماد حمایت از سربازان خط مقدم است.
زرد نماد حسادت و نیرنگ است.
در قرون وسطی، بازیگران برای به تصویر کشیدن مرگ، لباس زردرنگ میپوشیدند.
زرد دید خوب داشته و اغلب به عنوان رنگی برای هشدار استفاده میشود. همچنین زرد برای مشخص کردن منطقه قرنطینه که به خاطر خطر بسته شده است استفاده می شود.
رنگ ارغوانی
رنگ ارغوانی با اشرافیت مرتبط است. ارغوانی نماد قدرت، نجابت، ثروت و جاهطلبی است. این رنگ ثروت و افراط را میرساند. رنگ بنفش با خرد، مقام و بزرگی، استقلال، آفرینندگی، راز و جادو ارتباط داده شده است.بر اساس بررسیها، 75 درصد از بچهها تا پیش از رسیدن به سن نوجوانی رنگ بنفش را به همهی رنگها ترجیح میدهند. ارغوانی رنگی بسیار کمیاب در طبیعت است. بعضی مردم آن را مصنوعی و ساختگی می دانند.
ارغوانی روشن رنگ بسیار مناسبی برای طراحی محصولات زنانه است. زمانی که محصولات بچهگانه را تبلیغ می کنید، می توانید به خوبی از رنگ ارغوانی استفاده کنید.ارغوانی روشن احساسات دلتنگی و عاشقانه را بر می انگیزاند.ارغوانی تیره سبب احساس افسردگی و ناراحتی می شود . این رنگ میتواند باعث ناامیدی شود.
ملکهی مصر، کلئوپاترا، رنگ ارغوانی را دوست داشت. او برای به دست آوردن سی گرم رنگ بنفش، خدمتکارانش را مجبور کرد تا 20,000 حلزون Purpura را به مدت 10 روز در آب غوطهور سازند.در تایلند، رنگ ارغوانی توسط زن بیوه برای عزاداری همسرش پوشیده میشود.چ
رنگ سفید
سفید به معنای امنیت، پاکی و طهارت است. برخلاف سیاه، رنگ سفید اغلب دلالت ضمنی مثبتی دارد. سفید میتواند یک شروع موفق را نشان دهد. در میان نشانهای نجابت، سفید نمایانگر ایمان و پاکی است.در تبلیغات، رنگ سفید نشانهی سردی و پاکی است، زیرا سفید رنگ برف است. شما میتوانید رنگ سفید را برای نشان دادن سادگی در محصولات با تکنولوژی بالا استفاده کنید. سفید رنگ مناسبی برای سازمانهای خیریه است. همیشه تصور میشود فرشتگان لباس سفید میپوشند.
رنگ سفید مرتبط با بیمارستانها، پزشکان و استریل بودن است. بنابراین زمانی که مواد دارویی را تبلیغ می کنید میتوانید از رنگ سفید برای نشان دادن امنیت و سلامت استفاده کنید. سفید اغلب با وزن کم، غذای کم چرب و فرآوردههای لبنی مرتبط است.پرچم سفید یک نماد جهانی برای آتش بس و صلح است.در چین و ژاپن، رنگ سفید نشانه عزاداری است.
فرشتگان اغلب با لباسهای بلند سفید نشان داده میشوند.یونانیان باستان در هنگام خواب لباس سفید میپوشیدند تا مطمئن باشند که خوابهای خوب میبینند.فرعونهای مصر از تاج سفید استفاده می کردهاند.پارسیان باستان اعتقاد داشتند که همهی خدایان سفید هستند.
رنگ سیاه
رنگ سیاه یک رنگ مرموز است که با ترس و مسائل ناشناس مرتبط است. اغلب سیاه بر یک تعبیر منفی دلالت دارد (لیست سیاه، طنز سیاه ، مرگ سیاه). سیاه علامت قدرت و اختیار است . این رنگ اغلب به عنوان یک رنگ خیلی رسمی، باوقار و با اعتبار مطرح میشود (کروات سیاه، مرسدس سیاه). رنگ سیاه نماد غم است.
رنگ سیاه احساس عمق و پرسپکتیو را میدهد، اما یک بکگراند سیاه خوانایی را کم میکند. یک لباس یا شلوار سیاه باعث میشود لاغرتر به نظر برسید. زمانی که یک گالری برای آثار هنری یا عکاسی میسازید میتوانید از رنگ سیاه استفاده کنید تا موجب ثبات رنگهای دیگر شود. تضاد رنگ سیاه با رنگهای براق خوب است. ترکیب رنگ سیاه با نارنجی یا قرمز یا هر رنگ قوی دیگر یک طرح رنگی خیلی سلطه جو و پرخاشگر را ارائه می دهد.
رومیان و مصریان باستان مانند بسیاری از اروپاییان و آمریکاییان امروزه از رنگ سیاه برای عزاداری استفاده میکردند.افرادی با تیشرتهای سیاه گروه امنیتی در ارتش هیتلر بودند که با نام اس اس شناخته میشدند.رنگ سیاه اغلب نشانهی محرمانه بودن است.طنز سیاه، یک طنز وحشت آور، غم انگیز، و یا خطرناک است.
رنگ آبی
آبی برای ذهن و بدن مفید است. این رنگ سوخت و ساز بدن را کند کرده و اثر آرام بخشی دارد. آبی قویاً با آرامش و سکون ارتباط داده شده است. در میان نجیب زادگان، آبی نماد تقوا و صداقت بود.از آبی برای تبلیغ مربوط به محصول و خدماتی که با تمیزی (فیلترهای تصویه آب, مایعات تمیزکننده), هوا و آسمان (شرکت های هواپیمایی, فرودگاه ها, سیستم های تهویه هوا), آب و دریا (سفرهای دریایی, آب معدنی) استفاده می شود.
بر خلاف رنگ هایی که از نظر احساسی قوی هستند، همانند قرمز، نارنجی و زرد، رنگ آبی با هوشیاری و هوش ارتباط داده می شود. از این رنگ زمانی که کالاهای با تکنولوژی بالا را تبلیغ می کنند، برای نشان دادن دقت و کیفیت بالا استفاده کنید.آبی رنگی مردانه است. طبق مطالعات صورت گرفته، این رنگ به شدت در میان مردها پذیرفته شده است. آبی تیره با عمق, تخصص، و ثبات پیونده خورده است.
در هنگام تبلیغ محصولات غذایی و آشپزی از استفاده از رنگ آبی اجتناب کنید، زیرا رنگ آبی باعث کور کردن اشتها می شود. هنگامی که آبی با یک رنگ گرم مثل زرد یا قرمز استفاده شود, می تواند طرح های متنوع و پرتأثیری ایجاد کند. برای مثال ترکیب آبی-زرد-قرمز، طرح رنگ کاملی برای ابر قهرمان ها می باشد.آبی روشن با سلامتی, درمان, آرامش, فهم و نرمی مرتبط است.آبی تیره نشان دهنده دانش, قدرت, صداقت، و جدیت می باشد.
در رم باستان, خدمتگزاران مردم لباس آبی می پوشیدند. امروزه هم پلیس و دیگر خدمتگزاران مردم ، لباس های آبی می پوشند.از آبی برای محافظت در برابر جادوگرانی که ظاهرا این رنگ را دوست نداشتند استفاده می شد.آبی در خیلی از کشورها نشان عشق است, به این خاطر است که یک عروس، چیزی آبی رنگ در روز عروسی خود، با خود حمل می کند.گفته می شود که یک اتاق آبی رنگ ، آرام بخش است.
رنگ سبز
رنگ سبز قدرت شفابخشی قوی ای دارد. این رنگ آرامشبخشترین رنگ برای چشم انسان است و میتواند بینایی را بهبود دهد. رنگ سبز استواری و پایداری را نشان میدهد. گاهی سبز به معنای کمبود تجربه است، برای مثال یک greenhorn (شاخ سبز)، یک تازهکار است. در نمادهای نجابت خانوادگی، رنگ سبز نشانهی رشد و امیدواری است. برخلاف رنگ قرمز، سبز به معنای امنیت است. این رنگ نشانهی مسیر باز در مسیر راه است.
زمانی که محصولات دارویی و پزشکی را تبلیغ میکنید، از رنگ سبز برای نشان دادن امنیت و ایمنی استفاده کنید. سبز مستقیماً با طبیعت مرتبط است، بنابراین میتوانید از آن برای ترویج محصولات "سبز" استفاده کنید. رنگ سبز تیره با پول، جهان اقتصادی، بانکداری و Wall Street (مرکز بانکها و سرمایهداران نیویورک) مرتبط است.
سبز تیره با جاهطلبی، طمع و حسادت ارتباط دارد.
زرد مایل به سبز میتواند بیماری، بزدلی، دعوا و حسادت را نشان دهد.
آبی متمایل به سبز با درمان عاطفی و حفاظت مرتبط است.
زیتون سبز نماد سنتی صلح است.
تنها یک پرچم ملی است که کاملاً سبز است: پرچم سبز رنگ لیبی.
مصریان باستان رنگ زمین معابد خود را سبز میکردند.
در یونانیان باستان، رنگ سبز نماد پیروزی بوده است.
در ارتفاعات اسکاتلند، مردم لباس سبز رنگ را به نشانهی شرافت میپوشیدند.
سبز، رنگ ملی در ایرلند است.
رنگ قرمز
قرمز یک رنگ عاطفی شدید است. این رنگ سوخت و ساز بدن را بالابرده، سرعت تنفس را زیاد کرده و فشارخون را افزایش میدهد. قرمز دید بسیار خوبی دارد، به همین دلیل تابلوهای توقف، چراغ قرمز و تجهیزات آتشنشانی به رنگ قرمز هستند. در نشانهای علائم، قرمز برای نمایش شجاعت است. این رنگی است که در بسیاری از پرچمهای ملی استفاده میشود.
رنگ قرمز، عکس ها و نوشته ها را در محور توجه قرار می دهد. از این رنگ برای برانگیختن افراد برای گرفتن تصمیم سریع استفاده کنید. این رنگ برای دکمههای " الآن بخرید" یا " اینجا کلیک کنید" در بنرهای اینترنت یا وبسایت ها بسیار عالی است. رنگ قرمز به صورت وسیعی برای نشان دادن خطر استفاده میشود ( هشدارهای ولتاژ بالا، چراغهای راهنمایی). این رنگ با انرژی کاملاً مرتبط است بنابراین زمانی که نوشیدنیهای انرژی زا، بازی، ماشین، وسایل ورزشی و فعالیتهای بدنی را ارائه میکنید، از آن استفاده کنید.
قرمز روشن نشانهی خوشی، تمایلات جنسی، اشتیاق، حساسیت و عشق است.
در روسیه قرمز به معنی زیبایی است. نماد بلشویکها در برانداختن سزار در سال 1917 پرچم قرمز بود. به همین دلیل قرمز به رنگ کمونیسمها تبدیل شد.
در هند، نماد یک سرباز قرمز است.
در آفریقای جنوبی، قرمز رنگ عزاداری است.
بستن یک پاپیون قرمز روی ماشین جدید به عنوان خوششانسی شناخته میشود.
در چین، قرمز رنگ خوششانسی است و در جشنها و مراسم ازدواج از آن استفاده میشود. فرزندان آنها در مراسمی با نام " تخممرغ قرمز" نامگذاری میشوند.
صورتی نشانهی عشق و علاقه و دوستی است. این رنگ خصوصیات و انفعالات زنانه را نشان میدهد.
رنگ قهوه ای
قهوهای نشاندهندهی استواری و خصوصیات مردانه است.
قهوهای مایل به قرمز با درو و پاییز مرتبط است.
منبع : 5040