بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

SDC11046.JPG

نخستین موزه - نمایشگاه دائمی فضایی کشور با تلاش سیروس برزو، روزنامه نگار علمی و پیشگام ترویج دانش فضایی در کشور، عصر چهارشنبه در محل فرهنگسرای اشراق تهران آغاز به کار کرد. سیروس برزو که از پیشگامان ترویج فضانوردی ایران است مجموعه ای از هدایای فضانوردان و کلکسیونی از یادگاری های فضایی را که از 13سالگی جمع آوری کرده، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است.

وی که برای ترویج دانش فضایی و علاقمند کردن نوجوانان و جوانان کشور به فضانوردی و کیهان فعالیت های بسیاری انجام داده، طی پنج سال گذشته 10 نمایشگاه فضایی موقت را در شهرهای مختلف کشور برپا کرده است.

چرا باید نمایشگاه فضایی داشته باشیم؟

برزو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به این سؤال که چه چیز او را به راه اندازی چنین نمایشگاه هایی ترغیب می کند، گفت: در این نمایشگاه از قدیمی‌ترین صفحات روزنامه های ایران حاوی اخبار فضایی تا تکه هایی از ایستگاه فضایی میر یافت می شود و چه چیز بهتر از اینها می تواند مروج دانش فضایی و فضانوردی در میان نوجوانان و جوانانی باشد که قرار است روزی متخصصان و دانشمندان فضایی کشور شوند.

وی که 35 سال است در زمینه ترویج این دانش فعالیت کرده است، درباره آگاهی مردم از این حوزه اظهار کرد: بسیاری از مردم حتی با دستاوردهای کشورمان در حوزه فضا مانند استقرار ماهواره ها و پرتاب کاوشگر آشنا نیستند. البته نمی توان انتظار داشت که یک شبه درباره تمام موضوعات حوزه فضا آگاهی پیدا کنند اما آشنایی با تاریخ فضانوردی می تواند آغاز خوبی برای آگاهی بیشتر مردم در این زمینه باشد.

بی توجهی مسوولان به ترویج دانش فضایی

به گفته این روزنامه نگار علمی وی تاکنون از مسئولان بسیاری درخواست کرده است تا ماکت ها و یا پوسترهایی را برای معرفی فعالیت های فضایی کشور در اختیار نمایشگاه فضایی ایران قرار دهند اما تا کنون از هیچ یک از آنها پاسخ مثبتی برای این کار کم هزینه اما پر بازخورد، دریافت نکرده است.

( سیروس برزو )

برزو خاطرنشان کرد: قاعدتا ترویج دانش فضایی باید یکی از دغدغه های اصلی مدیران این حوزه باشد؛ کاری که نیروی متخصص این شاخه را در آینده تأمین خواهد کرد، اما متأسفانه این گونه نیست.

وی با اشاره به اینکه هزینه های برگزاری این نمایشگاه تا کنون از سوی ماهنامه آسمان شب و فرهنگسرای اشراق تأمین شده است، گفت: حفظ یک نمایشگاه دائمی و ارتقاء آن به حمایت های مالی و معنوی احتیاج دارد در حالی که هیچ کدام از سازمانهای دولتی تاکنون برای این کار اعلام آمادگی نکرده اند.

به گفته او بسیاری از اشیاء این نمایشگاه قابلیت نگهداری در موزه را دارند. ماهنامه آسمان شب نیز برای همین منظور در مهرماه سال 90 با حضور یک فضانورد، کلنگ احداث یک موزه فضایی را در اصفهان به زمین زد و با اینکه برای سرمایه گذاری ساخت آن مشکلی وجود ندارد، پروژه همچنان در گره های اداری دریافت مجوز از شهرداری معطل مانده است.

در نمایشگاه فضایی ایران چه چیزهایی می توان دید؟

اشیائی که سیروس برزو در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده است، طیف گسترده ای از روزنامه های قدیمی، مدال ها، مدالیون ها و یادگاری های سفرهای فضانوردان را شامل می شود که برای تمام بازدیدکنندگان آن جذابیت دارد.

در این نمایشگاه می توان اشیاء مختلفی را از غذاهای بسته بندی شده فضانوردان، خمیردندان هایشان، دستکشی که در طول سفر به دست داشته اند و عکس های یادگاری که در ایستگاه های فضایی گرفته اند دید؛ مانند عکسی که الکساندر کالری با قرآنی که به ایستگاه فضایی برده شده، گرفته است.

همچنین در این نمایشگاه هدایایی از موزه یادمان های فضایی روسیه به چشم می خورد.

روزنامه های ایرانی قدیمی نیز بخشی از این نمایشگاه را به خود اختصاص داده اند؛ روزنامه اطلاعات 25 تیرماه 1348 که از پرواز انسان به کره ماه در روز بعد خبر داده است و روزنامه کیهان 9 تیرماه 1350 که کشته شدن سه فضانورد روس در فضا را منتشر کرده است.

راه اندازی کانون فضایی ایران

سیروس برزو همچنین به کمک فرهنگسرای اشراق، کانون فضایی ایران را در این فرهنگسرا راه اندازی کرده که در حال ثبت قانونی است.

به گفته وی، این کانون در آینده برنامه های متنوعی در بخش های آموزشی، تفریحی و علمی برای ترویج دانش فضایی در میان نوجوانان و جوانان کشور خواهد داشت و چشم انداز آن نیز فعالیت در تمام استانهای ایران است؛ فعالیتی گسترده برای آنکه جوانان این کشور را به ورود به علم فضا و تأمین نیروی انسانی حوزه فضانوردی ایران ترغیب کند.

منبع : ایسنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی