بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

ماه و مریخ 15 تیر ماه به دیدار هم می روند

پنجشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۰۰ ق.ظ

کاظم کوکرم روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا یادآور شد که مقارنه ماه و مریخ ، روییت هلال اول ماه رمضان، قرار گرفتن ماه در نقطه اوج مداری ، مقارنه ماه و مشتری و حضیض مداری ماه از جمله پدیده های نجومی آسمان در نیمه دوم تیرماه امسال هستند. 


این مدرس نجوم افزود : همچنین یکشنبه ۱۶ تیر، ماه در نقطه اوج مداری قرار می گیرد و شاهد مقارنه ماه و مشتری خواهیم بود. علاقه مندان می توانند بامداد این روز مشتری را در فاصله ۴ درجه ای ماه مشاهده کنند. 
کوکرم گفت: ساعت ۵:۰۶ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۱۶ تیر، ماه در فاصله ی ۴۹۰/۴۰۶ کیلومتری از شعاع زمین قرار می گیرد که این نقطه اوج مداری ماه محسوب می شود.در زمان اوج جرم آسمانی بیشترین فاصله و در زمان حضیض جرم کیهانی کمترین فاصله از زمین را خواهد داشت. 
وی افزود: صبحگاه این روز، هلال آخرین روزهای ماه شعبان را می توان با چشم غیرمسلح مشاهده کرداما این هلال در شمال غربی کشور با چشم مسلح نیز قابل مشاهده نخواهد بود. 
کوکرم خاطرنشان کرد: به احتمال قوی شاهد هلال ماه رمضان و مقارنه عطارد در سه شنبه ۱۸ تیر خواهیم بود ومی توان شامگاه سه شنبه ۱۸ تیر هلال اول ماه رمضان را با چشم مسلح رویت کرد و ساعت ۲۳:۲۳ دقیقه عطارد در مقارنه ی خارجی (سفلی) قرار می گیرد. 
وی گفت : پنج شنبه ۲۰ تیر، ماه در کنار ستاره قلب الاسد قرار می گیرد و علاقه مندان می توانند ساعت ۲۱:۴۴ دقیقه پنج شنبه شب ستاره قلب الاسد را در فاصله ۹/۶ درجه ای بالاتر از ماه مشاهده کنند. 
به گفته معاون سردبیر ماهنامه نجوم ، چهار روز بعد یعنی دوشنبه ۲۴ تیر، ماه در کنار ستاره سماک اعزل قرار می گیرد به طوری که ساعت ۱۱:۵۵ صبح این روز می توان این ستاره را در فاصله ۲/۵ درجه ای بالا و سمت راست ماه مشاهده کرد. 
به گفته وی درساعت ۳۲ دقیقه بامداد چهارشنبه ۲۶ تیر می توان سیاره زحل را در فاصله ۸/۴ درجه ای بالاتر از ماه مشاهده کرد و دوشنبه ۳۱ تیر حضیض مداری ماه، مقارنه مریخ و مشتری و ماه کامل را خواهیم داشت. 
معاون سردبیر ماهنامه نجوم گفت: ساعت ۵۳ دقیقه بامداد دوشنبه ۳۱ تیر، ماه در فاصله ۳۵۸ هزار و ۴۰۱کیلومتری از زمین قرار می گیرد و بازهم در بامداد این روز می توان مقارنه مریخ و مشتری را با فاصله ۸/۰ درجه ای از یکدیگر شاهد بود. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی