بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

2-1507.jpg

دانشمندان ژاپنی یک درمان پیشگامانه سلول بنیادی را بر روی دندان‌های سگها آغاز کرده‌اند که به اعتقاد آنها گامی رو به جلو برای تولید درمانی موثر در بازیابی دندان‌های پوسیده بشمار می‌رود.

به گفته دانشمندان مرکز ملی طب سالمندی و پیری‌شناسی این رویکرد نوین می‌تواند جایگزین عصب‌کشی، پر کردن و حتی روکش گذاشتن برای دندانها باشد.

در حال حاضر خرابی دندان با از بین بردن هر گونه پالپ ملتهب در اطراف دندانها و پر کردن یا روکش گذاشتن بر روی آن درمان می‌شود. اما این درمان با موفقیت کمی همراه بوده و مشکل مجددا بروز می‌کند تا این که در نهایت دندان کشیده شود.

خرابی دندان زمانی رخ می‌دهد که باکتری یا عفونتها در فرآیند ترمیم طبیعی دندان وارد شود. اگر مینای سخت بیرونی دندان فرسوده شده و باکتری وارد بخش داخلی دندان شود، عفونت می‌تواند بتدریج بافت پالپ نرم داخلی را از بین برده و دندان نیازمند عصب‌کشی یا کشیده شدن شود.

پالپ برای شناسایی حس مانند گرما، سرما و فشار ضروری بوده و حاوی سلولهای بنیادی است که می‌توانند بافت دندان را دوباره تولید کنند.

این پژوهش که با همکاری دانشمندان آزمایشگاههای زیست‌پزشکی شین نیپون و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آیچی گاکوئین انجام شده، یک درمان مبتنی بر سلول بنیادی را آزمایش کرده که پالپ را مجددا تولید و در نهایت ساختار سالم قبلی دندان را بازیابی می‌کند.

در همان زمان آنها می‌خواستند ایمنی پیوند سلول بنیادی پالپ را در انسان به عنوان پیش‌درآمدی برای کارآزمایی‌های بالینی آینده ارزیابی کنند.

آنها این کار را با اجرای عصب‌کشی بر روی گروهی از 18 سگ آغاز و طی آن سلولهای بنیادی پالپ دندان را جمع‌آوری کردند.سپس این سلولها را در آزمایشگاه با فاکتور رشد G-CSF درمان کردند.

محققان پس از بررسی نتایج که شامل مقایسه سلولهای درمان شده با گروه کنترل شده‌ای از سلولهای درمان نشده بودند، دریافتند که این سلولها در حقیقت بافت پالپ را بازسازی کرده و کاملا کانال ریشه سگها را پر کردند.

نتایج این پژوهش در مجله STEM CELLS Translational Medicine منتشر شده است.

منبع : ایسنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی