بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

تصاویر بی نظیر از سحابی قو و کهکشان دور دست

سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۱ ق.ظ

جدیدترین ابزار تخصصی رصدخانه جمینی در شیلی برای تهیه تصاویر منحصر به فرد از سحابی قو و کهکشان‌هایی در فاصله چند میلیون سال نوری دورتر مورد استفاده قرار گرفته است.

 نسل نخست این ابزار موسوم به فلامینگو-1 در زمان برنامه‌ریزی نهایی برای راه اندازی در اوایل سال 2012 دچار آسیب دیدگی لنزها شد؛ این حادثه ناشی از تغییرات دمایی در اطراف لنزها در زمان تهیه تصاویر چندگانه اسپکتروسکوپی روی داد.

محققان با ایجاد تغییراتی در نسل دوم این ابزار، خطر بروز تغییرات دمایی در لنزها را به حداقل رسانده‌اند؛ مراحل آزمایش عملکرد فلامینگو-2 تا پیش از راه‌اندازی رسمی در پایان سال 2013 میلادی ادامه خواهد داشت.

پس از طراحی مجدد و بازسازی تلسکوپ جنوبی جمینی (Gemini)، دوربین فلامینگو-2 در فاز جدیدی از مأموریت کاوش و بررسی دورترین و پرانرژی‌ترین انفجارها در کائنات اقدام به تهیه تصاویر با وضوح بسیار بالا کرده است.

فلامینگو-2 دومین نسل از ابزار مادون قرمز محسوب می‌شود که توسط محققان رصدخانه جنوبی جمینی ساخته شده است؛ این ابزار در حقیقت یک اسپکتروسکوپ یا طیف نما است که بطور خاص برای مطالعه ماده و انرژی تابش در فضا طراحی شده است.

این دوربین شامل ابزار تصویربرداری با حساسیت زیاد به اشعه مادون قرمز و میدان گسترده با قابلیت‌های یک اسپکتروسکوپ است.

بسیاری از محققان و اخترشناسان منتظر بهره برداری رسمی فلامینگو-2 بعنوان یک ابزار بسیار قدرتمند و قابل اعتماد برای انجام تحقیقات خود هستند؛ «کوین استیونسون» از محققان دانشگاه شیکاگو قصد دارد از این ابزار برای مطالعه سیاره فراخورشیدی WASP-18b استفاده کند.

این سیاره بشدت تحت تأثیر دمایی ستاره والد فوق نزدیک خود قرار داشته و حتی بسیار داغ‌تر از ستارگان کم جرم شناخته شده است.

محققان در مراحل آزمایش فلامینگو-2 موفق به تهیه تصاویر با وضوح بسیار بالا از قلب یک کهکشان مارپیچی و سحابی قو در فاصله شش هزار سال نوری از زمین شده‌اند.

در این تصاویر بخشی از سحابی قو موسوم به M17‌ در فاصله پنج هزار و 200 سال نوری، قلب کهکشان مارپیچی NGC253 در فاصله 11.5 میلیون سال نوری، تشکیل حلقه شکل گیری ستارگان در کهکشان NGC6300 و کهکشان مارپیچی NGC7582 دیده می‌شوند.

دور دوم آزمایش دوربین فلامینگو-2 آغاز ماه سپتامبر (شهریور ماه) برنامه‌ریزی شده است و پیش بینی می‌شود که این سیستم بطور کامل در سال 2014 میلادی به بهره برداری برسد.


بخشی از سحابی قو موسوم به M17‌

کهکشان مارپیچی NGC7582

قلب کهکشان مارپیچی NGC253 در فاصله 11.5 میلیون سال نوری

حلقه شکل گیری ستارگان در کهکشان NGC6300

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی