بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

Amir Kholoosi-19-42.JPG

مجید نامجو مطلق،بازیکن سابق باشگاه استقلال که تجربه مربیگری در استقلال را هم دارد بر این باوراست که این تیم باید در نیم فصل تغییراتی در ترکیب خود ایجاد کند و بازیکنانی را به خدمت بگیرد که بتوانند باری از دوش استقلال بردارند. در واقع منظور مجید نامجو مطلق این است که استقلال باید باراضافی را زمین بگذارد و بازیکنانی که کارایی لازم نداشته‌اند و تا کنون نتوانسته اند به استقلال کمک کنند را از لیست خود خارج کرده و تیمی یکدست را تشکیل دهد. شاید نقشه نامجو مطلق راه حلی باشد بر قهرمانی استقلال در لیگ قهرمانان فصل آتی.

هافبک فصل قبل استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت این تیم پس از حذف از لیگ قهرمانان آسیا گفت.

_بعد از ناکامی استقلال در رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا، کارشناسان و اهل فن تحلیل‌های گوناگونی را پپرامون نتایج به دست آمده بیان کردند. ارزیابی شما از نتایجی که استقلال در لیگ قهرمانان آسیا به دست آورد، چیست؟

ازنظرکسب نتیجه عملکرد استقلال در مجموع خوب بود. همان طورکه دیدید استقلال به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافت و در نهایت یک بازی مانده به فینال این رقابت ها حذف شد که این نمی‌تواند نتیجه بدی برای استقلال تلقی شود.

_ درتحلیل‌هایی که از سوی کارشناسان بیان شد برخی بر این باور بودند که استقلال می توانست به فینال این رقابت‌ها راه یابد.

واقعیت این است که فوتبال باشگاهی در شرق آسیا از ایران فاصله گرفته و طی سال‌های گذشته همواره تیم های شرقی بوده اند که جام قهرمانی در باشگاه‌های آسیا را به دست آورده‌اند. این تفاوت فوتبال در آن منطقه را با سطح فوتبال باشگاهی در ایران نشان می‌دهد. به طورکلی آنها از غرب آسیا هم پیشی گرفته اند. در همین بازی با اف سی سئول فاصله استقلال با رقیبش به وضوح دیده شد. اف سی سئول از بازیکنانی استفاده می کرد که یک سروگردن از فوتبال آسیا بالاتر بودند. باید باور داشت که کیفیت فوتبال آنها از ما بالاتراست.

_ استقلال هم در ترکیب خود ملی پوشان زیادی داشت. همین بازیکنان موفق شده بودند تیم ملی کره جنوبی را مغلوب کنند. به اعتقاد شما استقلال نمی‌توانست برخودار از این مجموعه میدان دیده به فینال برسد. مضاف بر اینکه ملی پوشان بازیکنانی مانند رحمتی، ساموئل و مجیدی هم در ترکیب استقلال قرارداشتند که در پست‌های خود جزو بهترین ها محسوب می‌شوند.

بله، قبول دارم که استقلال ترکیب اصلی خوبی اشت و این اسامی که شما گفتید جزو بهترین‌های ایران هستند. اما من اینجا می‌خواستم به برد تیم ملی مقابل کره جنوبی اشاره کنم. کره‌ای‌ها همین حالا هم از لحاظ کیفیت از فوتبال ما بالاتر هستند. شما به برد تیم ملی مقابل کره جنوبی به عنوان تفاوت فوتبال ایران با کره نگاه نکنید. آن ها همین حالا هم از فوتبال ما شرایط بهتری دارند و باید این واقعیت را پذیرفت که مسائل دیگری در پیروزی تیم ملی مقابل کره جنوبی دخیل بود.

_ اگربخواهید قدری دقیق تر به علل ناکامی استقلال مقابل اف سی سئول و نرسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا اشاره کنید چه مواردی را یادآور می شوید.

خب، اگر بخواهم دقیق‌تر به این موضوع بپردازم می‌توانم به عدم پشتوانه سازی در باشگاه ها و همین استقلال اشاره کنم. علت اصلی که موجب شد استقلال نتواند به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یابد نداشتن تیمی یکدست بود. درست است که استقلال یکسری ملی پوش داشت که به زعم همه از جمله بهترین بازیکنان کنونی فوتبال ایران محسوب می شوند اما آیا تیم دوم استقلال هم سطح تیم اول بود؟ آیا بازیکنانی در قواره بازیکنان اصلی روی نیمکت استقلال قرارداشتند؟ من معتقدم در استقلال خوب پشتوانه سازی نشد و چنانچه می‌توانستند یک تیم هم سطح را روانه این بازی‌ها کنند شاید به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم می‌رسیدند. در یک کلام می توانم به این نکته اشاره کنم که استقلال برای ملی پوشانش جانشین‌های خوبی در اختیار نداشت.

_ موردی که شما به آن اشاره کردید مشکل کل فوتبال ما هم هست و تنها استقلال را در بر نمی گیرد.

دقیقا. در فوتبال ما پدیده کم شده که این نشات گرفته از عوامل گوناگون است. اینجا می‌خواستم به نکته دیگری هم اشاره کنم. ما در جذب بازیکنان خارجی هم خوب عمل نمی کنیم. تیم‌های باشگاهی بازیکن خارجی می‌گیرند اما از آنها استفاده نمی‌کنند. درهمین تیم اف سی سئول 3 بازیکن خارجی بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده وجود داشت. نمی خواهم بگویم همه خارجی‌هایی که وارد فوتبال ایران شدند بی تاثیرند. نه، تعدادی از آنها خیلی خوب بوده‌اند عموما بازیکنان ضعیفی هستند و فقط هزینه روی دست باشگاه‌ها می گذارند.

_برای مثال همین گوران لاوره که به استقلال آمده است. اساسا مشخص نیست این بازیکن از چه کانالی وارد استقلال شده و چه کیفیتی دارد.

بنده که تا کنون گوران لاوره را در استقلال ندیدم که بخواهم درباره میزان توانایی‌هایش نظری بدهم. این هم یکی از اتفاقات عجیبی است که در استقلال این فصل رخ داده. اگر ملاک از جذب بازیکنان تقویت تیم است پس باید بازیکنی جذب شود که کارایی لازم را داشته باشد.

_ انتقاد دیگری که به استقلال می شود از همین نقطه نشات می گیرد. استقلال در فصل سیزدهم بازیکنانی را به خدمت گرفته که تا کنون کمکی به این تیم نکرده‌اند. شما خریدهای جدید استقلال را چه طور ارزیابی و تحلیل می‌کنید؟

خیلی واضح و روشن می گویم که بازیکن جدید باید بتواند باری از روی دوش استقلال بردارد اما تا این جا به جز تیموریان و قاضی دیگر بازیکنان نتوانسته اند باری از روی دوش استقلال بردارند که این نشان می‌دهد در جذب بازیکن چندان موفق نبوده اند.

_ فصل قبل هم استقلال تغییرات زیادی داشت که این نشان می داد استقلال در جذب بازیکن هرگز خوب عمل نکرد. اگرچه استقلال قهرمان شد اما بازیکنان زیادی به این تیم آمدند و رفتند. برای مثال بازیکنی مثل منوچهری در نیم فصل اول فصل قبل به استقلال آمد یا توزی و زندی و جانواریو اما درنیم فصل دوم دیگر اثری از آنها نبود. حتی در پایان آن فصل بازیکنانی که در نیم فصل دوم آمده بوند کنار گذاشته شدند. مانند موسوی، محمدرضایی، حاتمی و...به اعتقاد شما دلیل این همه تغییر چیست وآیا استقلال باید در نیم فصل پیش رو باز هم تغییراتی داشته باشد؟

همین موسوی که شما مثال زدید قبل از آمدن به استقلال بازیکن خوبی بود اما در استقلال جا نیفتاد. برعکس همین اتفاق در فصل جاری رخ داده. قاضی فصل قبل در پرسپولیس اصلا خوب نبود اما این فصل یکی از بازیکنان شایسته استقلال است. با این حال معتقدم که استقلال باید در نیم فصل لیگ امسال بازهم تیمش را تغییردهد. باید بازیکنانی جذب شوند که بتوانند باری از روی دوش استقلال برداند. کادر فنی استقلال باید به خوبی این موضوع را مورد بررسی قراربدهد و بازیکنانی که به کارش نمی‌آید را کنار بگذارد و بازیکنانی جذب کند که در نیم فصل دوم بتوانند به استقلال کمک کنند. فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در پیش است و استقلال باید بازیکنانی در اختیار داشته باشد که عملکرد خوبی داشته باشند نه این که باری باشند روی دوش استقلال. باید بازیکنانی به استقلال بیایند که سبک بازی شان به استقلال بخورد.

_ شما سال‌ها در خط میانی بازی کردید و با قواعد بازی در این پست آشنایی کامل دارید. نقطه ضعف خط میانی استقلال چیست؟

بازیکنانی در خط میانی استقلال قراردارند که شکل بازی‌شان شبیه به هم است. این همه بازیکن که شبیه هم فوتبال بازی می کنند یکجا مناسب نیست. آندوو نکونام جزوبهترین هافبک‌های ایران هستند که تقریبا شکل بازی‌شان یکی است. ساموئل هم جزبهترین‌هاست اما او هم به تقریب شبیه این دو فوتبال بازی می کند. به اعتقاد من خط میانی استقلال پوایی لازم را ندارد.

_ در پست پلی میکر،جایی که سابق جباری بازی می‌کرد بازیکنانی جذب شدند که هنوز نتوانستند کارایی لازم را داشته باشند.

جباری بازیکن بزرگی بود و کادر فنی استقلال باید بازیکنی را جذب می کرد که شکل بازی‌اش به جباری نزدیک باشد اما برای مثال پژمان نوری راکه برای این پست گرفتند به رغم شایستگی هایی که دارد برای این پست مناسب نیست. نوری هم شبیه آندو و نکونام فوتبال بازی می‌کند و بیشتر یک بازیکن جنگنده است. تعجب می‌کنم چرا کادر فنی استقلال این همه بازیکن شبیه به هم را جذب کرده است. این بازیکنان خصوصیات مشترک به هم دارند.

_پس به همین دلیل است که معتقدید استقلال باید در نیم فصل تیمش را تغییر دهد.

شاکله باید حفظ شود و بی آنکه از کسی اسم ببرم بازیکنانی که به کار استقلال نمی آیند باید کنار گذاشته شوند. بله،‌معتقدم که باید تغییرات ایجاد شود هرچند که تغییرات پی در پی هم خوب نیست اما استقلال چاره ای ندارد چون چشم بر هم بزنیم لیگ قهرمانان سال آتی آغازمی شود و آبی ها باید دوباره پنجه در پنجه رقبا بیندازند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی