بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

کپسول فضایی «سیگنوس» بالأخره پرتاب شد

جمعه, ۲۰ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۱۷ ب.ظ

1-2904.jpg

شرکت «اوربیتال ساینس» روز پنج‌شنبه با موفقیت کپسول سیگنوس را به مقصد آژانس بین‌المللی فضایی، پرتاب کرد.

این پرواز در ساعت 18:07 به وقت گرینویچ (21:37 به وقت تهران) و از مرکز فضایی والوپس صوت گرفت.

موشک «آنتارس» (که در اصل Taurus II خوانده می‌شود) سیگنوس را به مدار اولیه 220*280 کیلومتر حمل می‌کند.

این کپسول که هم‌اکنون در حال پرواز است، مجهز به تجهیزات ارتباطی و آرایه‌های خورشیدی است و محموله هزار و 300 کیلوگرمی را به سمت ایستگاه بین‌المللی فضایی حمل می‌کند. سیگنوس قرار است 12 ژانویه (روز 22 دی‌ماه) به ایستگاه ملحق شود.

شرکت‌های اسپیس‌ایکس و اوربیتال هم‌اکنون تنها مراکز پرتاب تجاری هستند که گواهینامه ارائه خدمات بازتجهیز تجاری را برای ایستگاه بین‌المللی فضایی در اختیار دارند.

قرارداد اولیه شرکت اوربیتال برای انجام هشت پرتاب سیگنوس و حمل محموله، 1.9 میلیارد دلار اعلام شده است.

در این ماموریت‌ها، سیگنوس اقلام مورد نیاز برای ادامه برنامه ایستگاه فضایی مانند غذا، لباس، تجهیزات خدمه، قطعات یدکی و تجهیزات علمی را تحویل خواهد داد.

ماموریت این کپسول به دلیل تعمیرات سیستم خنک‌کنندگی ایستگاه بین‌المللی از ماه دسامبر و همچنین بروز جرقه‌های خورشیدی گروه ایکس در روز سه‌شنبه به تعویق افتاد و مهندسان تصمیم گرفتند پرواز آن را به روز پنج‌شنبه موکول کنند.

در حالی که ایستگاه بین‌المللی فضایی و سیگنوس در مقابل بزرگ‌ترین تابش‌های خورشیدی عایق شده‌اند، موشک آنتارس در برابر چنین تشعشعی ایمن نیست و پروازکردن با وجود جرقه خورشیدی به این بزرگی، به ناکامی این ماموریت می‌انجامید.

جرقه‌های خورشیدی، انفجارهای قدرتمند تابشی هستند که تشعشع‌های مضر آنها نمی‌تواند از میان جو زمین عبور کند و بر انسان تاثیر بگذارند، اما اگر آن‌ها از قدرت کافی برخوردار باشند، می‌توانند در جو بالایی در سیگنال‌های جی‌پی‌اس و ارتباطی، اختلال ایجاد کنند.


منبع : ایسنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی