بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

7-1136.jpg

محققان دانشگاه آکسفورد، ناحیه‌ای در مغز انسان را شناسایی کرده‌اند که متفاوت از تمامی نواحی مغز نزدیک‌ترین خویشاوندان بشر است.

ناحیه کشف‌شده در تعدادی از پیشرفته‌ترین فرآیندهای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری منحصر‌ به انسان دخیل است و دانشمندان هم معتقدند فعالیت‌هایی مانند برنامه‌ریزی برای آینده، منعطف‌بودن در رویکردهای کنونی و یادگرفتن از دیگران مولفه‌هایی هستند که مخصوص انسان است.

در مطالعات پروفسور «ماتیو روش‌ورث» از گروه روانشناسی تجربی دانشگاه آکسفورد و همکارانش، از تصاویر ام‌آرآی متعلق به 25 داوطلب انسانی برای شناسایی اجزای کلیدی در ناحیه قشر پیشانی ونترولاترال مغز انسان و چگونگی اتصال این اجزا به دیگر حوزه‌های مغز استفاده شد. نتایج حاصل سپس، با داده‌های ام‌آرآی معادل در 25 میمون ماکاک مقایسه شد.

گفته می‌شود، این ناحیه از مغز در بسیاری از بالاترین جوانب شناختی و زبانی دخیل است.

مغز موزائیکی از حوزه‌های به هم مرتبط است و با استفاده از داده‌های ام‌آرآی، محققان حاضر ناحیه مزبور را به 12 حوزه تقسیم کردند؛ هر یک از این نواحی دارای الگوهای ارتباطی خاص خود با مابقی مغز هستند و این موضوع درست مانند «اثرانگشت عصبی» فعالیت منحصربفرد آنها را نشان می‌دهد.

محققان دریافتند در مجموع، 11 ناحیه از این 12 حوزه در انسان‌ها و میمون‌های تحت مطالعه یافت می‌شوند و به شیوه‌های مشابه با دیگر نواحی مغز در مرتبط هستند؛ با این حال، یک ناحیه‌ در قشر پیشانی ونترولاترال انسان دارای همتای معادلی در ماکاک نبود و این حوزه قشر پیشانی جانبی قطب پروفرونتال نامیده می‌شود.

محققان مدعی‌اند، ناحیه کشف‌شده با برنامه‌ریزی استراتژیک، تصمیم‌گیری و انجام چند مسئولیت همزمان مرتبط است.

تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد همچنین دریافت، بخش‌های شنیداری مغز به خوبی با قشر پروفرونتال مغز متصل بودند، اما این موضوع در میمون‌ها تا حد کمتری صادق بود؛ چنین واقعیتی برای توانایی انسان در درک و تولید کلام حیاتی است.

جزئیات این مطالعه در مجله Neuron منتشر شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی