بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

چه کنیم که لپ تاپ مان به سرقت نرود؟

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۴:۰۳ ب.ظ

سرگرد مختاری‌نسب با بیان‌ اینکه کاربران اینترنتی می‌توانند با رعایت نکات هشداری توسط پلیس فتا، لپ‌تاپ خود را هنگام سرقت ردیابی کنند، گفت: با توجه به گسترش استفاده از لپ‌تاب، سارقان نیز روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده و برنامه‌ریزی لازم در خصوص سرقت آن انجام داده‌اند. به همین منظور تمامی استفاده‌کنندگان از لپ‌تاپ ها، باید دقت لازم در خصوص حفاظت از آن و اطلاعات موجود در آن را داشت. اگر لپ‌تاب شهروندان طعمه سرقت شد یا این که آنان از به سرقت رفتن آن در هراسند باید یک نرم‌افزار یا ابزار امنیت لپ‌تاپ خریداری کنند.

در همین راستا نرم‌افزارها و ابزارهایی وجود دارد که محل یک لپ‌تاپ دزدیده شده را به مالکان اطلاع می‌دهد و این نرم‌افزارها امکاناتی از قبیل ردیابی مکان فیزیکی و امکاناتی از قبیل از کار انداختن یک لپ‌تاب سرقت شده، حذف‌کردن اطلاعات و مانند آن را انجام می‌دهد.
رییس پلیس فتای استان قزوین از مالکان لپ‌تاپ ها خواست اطلاعات خود را رمزنگاری کنند چراکه رمز نگاری میتواند یک لایه حفاظتی جدید برای آنان ایجاد کند
به گفته وی، با استفاده از سیستم عامل ویندوز ،امکان رمزنگاری کردن فایل‌ها و فولدرها وجود دارد و حتی اگر فردی بتواند به یک فایل مهم دسترسی پیدا کند، امکان مشاهده اطلاعات آن را نخواهد داشت.
 
مختاری‌نسب استفاده از محافظ صفحه را شیوه دیگری برشمرد و گفت: این محافظ‌ها از مشاهده صفحه نمایش آنان توسط دیگران جلوگیری می‌کند و در مواقعی که افراد در سفر بود یا مجبور به کار در محیط‌های شلوغ هستند این ابزارها برایشان مفید خواهد بود.
رییس پلیس فتای استان قزوین ادامه‌داد: دارندگان رایانه‌های همراه باید شماره سریال، آدرس مک و مشخصات فنی لپ‌تاپ خود را در جایی امن یاداشت و نگهداری کنند چرا که برخی از مالباختگان شماره سریال، مک آدرس ومشخصات فنی لپ‌تاب خود را ندارند و به این ترتیب از پیگیری سرقت لپ‌تاپ خود منصرف می‌شوند.
وی گرفتن بک‌آپ (backup ) از فایل‌های موجود در کامپیوتر به منظورپیشگیری برای از دست دادن اطلاعات را به کاربران پیشنهاد کرد و افزود: این افراد باید از اطلاعات مهم موجود روی کامپیوتر، خود بک آپ گرفته و آنان را در یک مکان جداگانه ذخیره کنند چراکه در چنین مواردی نه تنها آنان قادر به دستیابی اطلاعات خواهند بود ، بلکه در صورت سرقت کامپیوتر ، امکان بررسی این موضوع که چه اطلاعاتی در معرض تهدید است نیز وجود خواهد داشت.
وی افزود: همچنین رعایت این نکات به کاربران کمک می‌کند تا از لپ‌تاپ خود در مقابل سارقان محافظت کنند.

 
رییس پلیس فتای استان قزوین از دارندگان رایانه‌های همراه خواست لپ‌تاپ های خود را در خودرو رها نکنند و از یک رمز قوی برای لپ‌تاب استفاده کنند و نام و شماره تماس خود را نیز روی آن بچسبانند. وی از کاربران خواست در صورتی که کامپیوتر آنان سرقت شد و نکات لازم را رعایت کرده‌اند باید در اسرع وقت موضوع را به اطلاع نزدیکترین حوزه انتظامی‌ برسانند تا مراحل و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.
به گفته وی، همچنین در صورتی که روی کامپیوتر، اطلاعات حساس سازمانی یا اطلاعات مربوط به مشتریان وجود داشته است، باید موضوع سرقت به اطلاع افراد مسئول در سازمان برسد تا آنان نیز سریع اقدامات لازم را انجام دهند.
در خرید لپ‌تاپ های نو و کارکرده به معتبربودن فروشگاه و فروشندگان نیز باید توجه شود چراکه ممکن است لپ‌تاپ خریداری شده سرقتی باشد.
وی با اشاره به مجازات‌های در نظر گرفته شده در قانون برای سارقان و خریداران اجناس مسروقه، گفت: بر اساس قانون، مجازات خرید کالای سرقتی شش ماه تا یکسال حبس است.
منبع: jahanews.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی