بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

لپ تاپهای سال 2018 چگونه است ؟

شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۸:۵۸ ب.ظ


لپ‌ تاپ‌, تبلت‌, ویندوز 8

همان‌طور که می‌دانیم پس از سال‌ها، لپ‌تاپ‌ها هیچ تغییری نکرده است؛ اما اکنون بازارشان از طرف تلفن‌ها و تبلت‌ها تهدید می‌شود. نسل جدید دستگاه‌های قابل‌حمل صفحه لمسی نیاز خود را به رایانه‌های شخصی برای استفاده از ترک پد و صفحه‌کلید رفع نکرده‌ و این موضوع موجب شده‌ تا مردم دوباره به این موضوع بیندیشند که آیا نیاز به یک نوت‌بوک در خانه‌شان دارند یا نه؟

در پاسخ به این سوال، تولیدکنندگان رایانه های شخصی در حال حاضر لپ‌تاپ‌ها را به عصر جدیدی راهنمایی می‌کنند؛ عصر لپ‌تاپ‌های لمسی و این کار را با کمک تغییرات اساسی سیستم‌عامل قوی ویندوز 8 انجام می‌دهند. در طول چند سال آینده، مسیر ورود به این عصر پر از دست‌انداز خواهد بود، به طوری که سازندگان رایانه‌های شخصی با معرفی طراحی‌های ترکیبی سعی در ایجاد تنوع در لپ‌تاپ‌ها دارند، طراحی‌هایی مانند صفحات لمسی چرخان و صفحه نمایش جدا شدنی یا همان لپ‌تاپ ـ تبلت‌های ترکیبی.

اما پس از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ در پنج سال آینده، پس از آن که دوره انتقالی لپ‌تاپ‌های ترکیبی سپری شد، لپ‌تاپ‌های تاشوی امروزی به چه صورتی خواهد بود؟

در این نوشتار با در نظر گرفتن گفته‌ها و نظرات سازندگان تراشه‌ها، تولید‌کنندگان رایانه‌های شخصی و تحلیلگران به بررسی این موضوع می‌پردازیم که لپ‌‌تاپ‌ها سال 2018 چگونه خواهد بود.

پالایش ترکیبی
به همان اندازه که تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی آماده دور اول ارائه ویندوز8 ترکیبی لپ‌تاپ ـ تبلت هستند، به همان اندازه تصدیق می‌کنند که ایده‌هایشان درحال پیشرفت و ترقی است. با گذشت زمان، آنها نیاز دارند سخت‌افزارهای زمخت و بدترکیبی را که در تبدیل لپ‌تاپ‌های تاشو به تبلت و برعکس به کار می‌رود، حذف کنند؛ سخت‌افزارهایی مانند حرکات چرخشی غیراستادانه و نیاز به استفاده از دو دسته برای جدا کردن صفحه نمایش ترکیبی از صفحه‌کلید.

کوین لنزینگ (Kevin Lensing) مدیر شرکت AMD در بخش تولید محصولات نوت‌بوک‌ می‌گوید: «واضح است که این اکوسیستم هنوز در جایگاه خود قرار نگرفته‌ است.»

لنزینگ می‌گوید که در حال حاضر برخی نسل‌های بعدی لپ‌تاپ ـ تبلت ترکیبی را می‌بیند و تغییر مکانیسم آنها در ظاهر و اجرای بهترشان نسبت به موج اول این محصولات را درک می‌کند. برخی از آنها حتی وقتی تبلت به صفحه‌کلید و ترک‌پد متصل می‌شود، قدرت پردازش پیدا می‌کند.

با گذشت زمان، لنزینگ انتظار دارد که این اتصال به یکپارچه‌تر و اضافه شدن قدرت، حافظه و عمر شارژ باتری نیز منجر شود. مارک وندن‌برینک (Mark VandenBrink)، رئیس فنی بخش رایانه‌های تجاری HP، معتقد است در پنج سال آینده پیشرفت سخت‌افزاری بر کاهش زمختی و بدترکیبی لپ‌تاپ ـ تبلت ترکیبی تمرکز خواهد داشت. وندن‌برینک انتظار دارد که در بازار رایانه‌های شخصی، هم طراحی‌های خوب و هم طراحی‌های بدی را ببیند و می‌گوید: «این [طراحی لپ‌تاپ ـ تبلت ترکیبی] کار آسانی است، اما درست انجام دادنش واقعا سخت است.» به عنوان آغاز فرآیند طولانی تکامل، هنوز فضا برای تکان‌ها و تحولات بزرگ وجود دارد. پت مورهد (Pat Moorhead)، تحلیلگر صنعت فناوری و مشاور متخصص در طرح‌های آینده، معتقد است ایده رایانه‌های شخصی ماژولار (رایانه‌های چند قطعه که هر قطعه به صورت مستقل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد) سرانجام به سمت بی‌سیم شدن می‌رود. در واقع، روزی ‌می‌رسد که تلفن‌های هوشمند تمام ذخیره‌سازی‌های لازم را انجام می‌دهد و قدرت پردازش مناسبی خواهد داشت و لپ‌تاپ‌ها چیزی بیش از یک بدنه بی‌مصرف نخواهد بود.

نرم‌افزاری که به صورت یک مانع جلوی این اتفاق را می‌گرفت، اکنون از بین رفته است. مورهد می‌گوید، سیستم‌های‌عامل‌ مانند اندروید متناسب با اندازه صفحات نمایشگر طراحی شده‌ است. او فکر می‌کند که موانع بر سر راه فناوری بی‌سیم تا پنج سال آینده از بین خواهد رفت.

نیروی بیشتر برای راه‌های جدید محاسبات
با توجه به وضع امروزی محاسبات، نیاز به قدرت پردازش بیشتر شبیه یک وسوسه است، زیرا بیشتر کاربران به قدرت پردازش بیشتر نیاز ندارند. بیشتر لپ‌تاپ‌های مدرن بخوبی و بدون مشکلی، فیلم‌ها را با کیفیت بالا پخش می‌کند، تب‌های زیادی مرورگر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و بازی‌های مختلف را روی وب‌سایت‌ها اجرا می‌کند.

سازندگان رایانه‌های شخصی و تراشه‌ها معتقدند مرحله جدیدی از پردازش مهیاست. همه روش‌های در حال رشد ـ بخصوص روش‌های تشخیص صدا و قیافه ـ نیاز به قدرت پردازش بیشتری خواهد داشت، اگر بخواهد بدون هیچ مشکلی اجرا شود.

گری ریچمن (Gary Richman)، مدیر بخش حل مشکلات مشتریان، در پنج سال آینده فرصت‌های بیشتری را پیش‌روی این فناوری‌ها می‌بیند. او حدس می‌زند رایانه‌های شخصی هوشمندتر خواهد شد و توانایی تشخیص دستگاه‌های دیگر را که در نزدیکی‌شان قرار دارد، پیدا خواهد کرد و با آنها به صورت خودکار به تعامل می‌پردازد. همچنین او معتقد است رایانه‌های شخصی در آینده بیشتر شبیه خدمتکار شخصی خواهد بود که می‌تواند وظایفی را که به آنها واگذار شده است، بدون استفاده مستقیم افراد از آنها به انجام برسانند. برای مثال یک لپ‌تاپ می‌تواند فیلم را از دوربین شما دریافت، به کد مورد نظرش تبدیل سپس آن را آپلود کند و همه این کارها را وقتی در داخل کیف لپ‌تاپ قرار دارد انجام می‌دهد.

ریچمن می‌گوید:«هدف ما این است که قادر به فعال‌سازی این چیزها باشیم. عملکرد ما باید به اندازه کافی خوب باشد که در مقایسه با جایی که اکنون هستیم، کار بزرگی است.»

لپ‌ تاپ‌, تبلت‌, ویندوز 8

آینده لپ‌تاپ‌های تاشوی کنونی
بسیاری از متخصصان معتقدند دستگاه‌های ترکیبی به بازار لپ‌تاپ در پنج سال آینده مسلط خواهد شد. اما این به معنای آن نیست که لپ‌تاپ‌های مرسوم کنونی دور انداخته می‌شود. ممکن است کاربران همچنان به رایانه‌های قابل حمل با صفحه‌نمایش بزرگ نیاز داشته باشند و حتی اگر لمسی بودن به یک استاندارد برای تمام رایانه‌های شخصی تبدیل شود، شاید این دستگاه‌ها نتوانند بخوبی با لپ‌تاپ‌های بزرگ کار کنند.

کوین لنزینگ می‌گوید: سال 2018، کاربران شاهد یک «انشعاب در دستگاه‌ها» خواهند بود. وقتی کاربران نیاز به قدرت بیشتر از تبلت و دستگاه‌های ترکیبی دارند، می‌توانند آن را به دست بیاورند. آنها به لپ‌تاپ‌ها رجوع می‌کنند؛ اما در آن زمان لپ‌تاپ‌ها نازک‌تر و با عمر باتری بیشتر خواهد بود. او انتظار دارد که در آن زمان لپ‌تاپ‌های دارای ضخامت بیش از یک اینچ دیگر وجود نداشته باشد، مگر برای بازی یا طراحی‌های کارگاهی.

سال 2018، باید انتظار چه چیزی را داشت؛ محو شدن لپ‌تاپ‌های امروزی و جایگزین شدن دستگاه‌های ترکیبی لپ‌تاپ ـ تبلت به جای آنها؟ آنچه مسلم است این که فناوری‌های امروز بسرعت در مسیر سبک‌تر و قابل حمل‌تر شدن رایانه‌های شخصی پیش می‌رود؛ مسیری که در آن براحتی کاربران و نیاز آنها نیز توجه می‌شود. از این‌رو هر روز لپ‌تاپ‌های پیشرفته‌تری وارد بازار می‌شود که می‌تواند هم تبلت باشد و هم لپ‌تاپ و شاید تا سال 2018 دستگاه‌هایی وارد بازار شود که تعجب همگان را بر انگیزد؛ دستگاه‌هایی که اکنون تنها در حد یک ایده در ذهن طراحانشان باشد.
منبع: pcworld.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی