بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

شیوه‌ای جدید برای کنکاش اعماق خورشید

سه شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۰۱ ب.ظ

13-806.jpg

دانشمندان یک ردیاب را در جو خورشید برای رهگیری جریان ماده متحرک در زیر سطح این ستاره کشف کرده‌اند.

تحقیقات جدید از داده‌های «رصدخانه دینامیک خورشیدی» (SDO) ناسا برای رهگیری نقاط شفاف جو خورشید و مشخصه‌های منحصر‌بفرد مغناطیسی روی سطح آن استفاده می‌کند و نتایج حاصله شیوه‌ای را برای کنکاش اعماق خورشید بسیار سریع‌تر از روش‌های کنونی، ارائه داده است.

این روش دریچه‌ای را به سوی نقشه‌برداری نزدیک به زمان واقعی از درون خورشید باز می‌کند؛ درون خورشید بر طیف وسیعی از رویدادها روی این ستاره از چرخه لکه‌های خورشیدی 22 ساله‌اش گرفته تا انفجارات مکرر نور اشعه ایکس موسوم به «جرقه‌های خورشیدی» اثرگذار است.

دانشمندان نشانگری از این فعالیت عمیق را یافته‌اند که دریچه‌ای برای واردشدن به درون آن بوده و در این شیوه، دیگر به ماه‌ها داده برای کنکاش این ناحیه نیازی نخواهند بود.

تحقیقات جدید بر خلاف مطالعات پیشین، به جای رهگیری امواج لرزه‌ای، درون خورشید را با استفاده از «تصویرگر مغناطیسی Helioseismic» کاوش می‌کند که این تصویرگر روی «رصدخانه دینامیک خورشیدی» ناسا نصب است؛ این سامانه از میادین مغناطیسی پویایی که در درون و اطراف خورشید وجود دارند، نقشه‌برداری می‌کند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Astrophysical منتشر شد.


منبع : ایسنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۲

نظرات  (۱)

سلام.
چه وبلاگ خوبی دارید. واقعا لذت بردم.
خوشحال میشم سری هم به وبلاگ من بزنی.
من یه نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. توی وبلاگم اتفاقات جالبی که تو داروخونه برام اتفاق میوفته رو یادداشت میکنم. منتظر حضور گرمتون هستم. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی