بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

آیا این جرم نخستین کهکشان جهان است؟

شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۶:۵۲ ق.ظ

6-1484.jpg

تصور می‌شود اکثر کهکشان‌ها سازه‌های شکل‌دهنده ستاره‌ای با میلیون‌ها یا میلیاردها ستاره هستند اما کهکشان کوتوله Segue 1 کاوشگران را به تفکر وا داشته است.

این کهکشان که 75 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد، حاوی چند صد ستاره‌ است و طی 13 میلیارد سال ستاره‌ جدیدی تولید نکرده است؛ بنابراین، این کهکشان می‌تواند فسیلی از جوانی جهان باشد.

محققان به رهبری آنا فربل از موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج آمریکا داده‌هایی را از تلسکوپ‌های ماژلان رصدخانه لاس کمپاناس در شیلی و رصدخانه کک در هاوایی تحلیل کردند. آنچه آن‌ها یافتند این بود که ستارگان موجود در Segue 1 عمدتا از هیدروژن و هلیم تشکیل شده‌اند و دارای مقادیر اندک عناصر سنگینی مانند آهن هستند.

این موضوع کهکشان مزبور را به تکامل‌نیافته‌ترین کهکشان جهان از لحاظ شیمیایی تبدیل کرده است.

اکثر کهکشان‌ها از بازه‌های زمانی شکل‌گیری ستاره‌ای مکرر می‌گذرند؛ زمانی که ستاره‌ای به شکل ابرنواختر منفجر می‌شود، عناصر سنگینی را آزاد می‌کند که منجر به شکل‌گیری ستارگان جوان می‌شود. نوع عناصر آزادشده بستگی به جرم ستاره دارد و ستارگان با جرم بالا که برای مقادیر زمانی کوتاه‌تری زندگی می‌کنند، عناصری مانند منیزیم و کلسیم آزاد می‌کنند. ستارگان با جرم پایین نیز مدت طولانی‌تری زندگی می‌کنند اما عمدتا آهن آزاد می‌کنند.

ستارگان کهکشان Segue 1 فقط شامل مواد ستارگان با جرم بالا هستند و به گفته محققان، چنین موضوعی حاکی از آن است که احتمالا این نخستین کهکشان زنده، فقط یک شکل‌گیری ستاره‌ای را تجربه کرده و دلیل این امر هنوز مشخص نیست.

هم‌اکنون کهکشان مزبور نگاهی اجمالی را به تعدادی از نخستین مولفه‌های شکل‌گیری در جهان به دانشمندان ارائه می‌دهد و می‌تواند اطلاعات جدید و مفیدی درباره به وجودآمدن تعدادی از نخستین سازه‌های کیهانی در اختیار بگذارد.


منبع : ایسنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی