بیتل

مشخصات بلاگ
بیتل

103-26.JPG

شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس که در حال حاضر انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را برعهده دارد، قصد دارد به انحصار دو شرکت لاکهید مارتین و بوئینگ در بخش پرتاب ماهواره‌های آمریکا خاتمه دهد.

در حال حاضر پرتاب ماهواره‌های مختلف آمریکا از جمله ماهواره‌های فوق سری جاسوسی، کنترل و پیش‌بینی آب و هوا، ارتباطی و مخابراتی، موقعیت‌یاب جهانی (GPS) در انحصار دو شرکت لاکهید مارتین و بوئینگ است.

شرکت ULA سرمایه‌گذاری مشترک لاکهید مارتین و بوئینگ است که پرتاب ماهواره‌های مختلف دولت را برعهده دارد؛ پنتاگون هر سال مبلغ یک میلیارد دلار برای پرتاب ماهواره‌های جاسوسی، مخابراتی، آب و هوایی در اختیار این شرکت قرار می‌دهد.

در طول هشت سال گذشته، تمامی 69 مأموریت پرتاب ماهواره‌ توسط این شرکت با موفقیت انجام شده است.

پیش‌بینی می‌شود که حجم قراردادهای نظامی تا سال 2030 میلادی بالغ بر 70 میلیارد دلار باشد و به همین علت شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس بدنبال شکستن انحصارطلبی لاکهید مارتین و بوئینگ در این حوزه است.

یکی از تلاش‌های موفق «الون ماسک»، بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس در برنامه فضایی آمریکا، انعقاد قرارداد با ناسا برای انتقال تجهیزات به فضا است.

پس از بازنشستگی برنامه شاتل فضایی در سال 2011، ناسا برای انتقال تجهیزات و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی به کپسول‌های سرنشین‌دار و باری سایوز و پروگرس روسیه وابسته شده است.

اسپیس‌ایکس بعنوان نخستین شرکت خصوصی موفق به انعقاد قرارداد برای انتقال تجهیزات به ISS با استفاده از کپسول باری دراگون شد و سومین مأموریت رسمی این شرکت پس از بروز مشکل در روز دوشنبه 14 آوریل (25 فروردین)، بزودی انجام خواهد شد.

تلاش «الون ماسک» برای حضور در حوزه پرتاب ماهواره‌های جاسوسی در حالی صورت می‌گیرد که نیروی هوایی آمریکا، شمار پرتاب ماهواره‌ها را طی سال های 2015 تا 2017 میلادی از 14 به هفت مأموریت کاهش داده است.

علت این تصمیم عدم نیاز به پرتاب ماهواره‌های بیشتر در مدار زمین عنوان شده است؛ اما اصلی‌ترین نگرانی در خصوص واگذاری مأموریت پرتاب ماهواره‌ها بویژه ماهواره‌های جاسوسی به شرکتهای دیگر از جمله اسپیس‌ایکس، زمان‌بر بودن و هزینه‌های سنگین طراحی و ساخت ماهواره‌ها عنوان می‌شود که در صورت ناکامی در زمان پرتاب، مشکلات فراوانی در پی خواهد داشت.


منبع : ایسنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی